Niektóre badania dotyczące olejku CBD sugerują, że naturalnie występujące „cbd” w konopiach indyjskich, które jest w nim zawarte, może pomóc zmniejszyć objawy u osób cierpiących na trądzik, choroby skóry, łuszczycę, rany, a nawet raka. Wykazano, że osoby z HIV odnoszą korzyści z miejscowych aplikacji CBD. Z korzyści mogą korzystać kobiety w ciąży z nieswoistym zapaleniem jelit. „Cbd” w oleju jest przyjmowany w formie aplikacji miejscowej (na skórę) lub podjęzykowej.

Badania kliniczne z użyciem maści CBD

Aby przetestować pomysł nakładania CBD bezpośrednio na skórę, grupa niemieckich naukowców przeprowadziła małe badanie kliniczne z użyciem maści placebo zawierającej CBD. Gdy maść była podawana w ciągu trzech miesięcy, nie było różnicy między grupą placebo a grupą kontrolną, która otrzymywała standaryzowany, doustny suplement farmaceutyczny. Ponadto w badaniu nie testowano wpływu olejek CBD (https://konopny-sklep.pl/olejki-cbd) na zaburzenia snu lub inne dolegliwości, takie jak cukrzyca czy padaczka. Grupa badaczy doszła do wniosku, że są jedynie niewielkie dowody na to, że CBD jest w jakikolwiek sposób pomocne u pacjentów z bezsennością, ale zaleciła przeprowadzenie dalszych badań. Na razie wyniki tego małego badania klinicznego traktujemy z przymrużeniem oka, ponieważ nie ma mocnych dowodów na to, że CBD działa w leczeniu zaburzeń snu.

CBD lepiej działa w połączeniu z THC

CBD w rzeczywistości jest to jedna z dwóch głównych substancji chemicznych w roślinie konopi, dlatego CBD może być wymienione jako składnik niektórych produktów z THC. Uważa się, choć nie ma dowodów, że CBD może pomóc obniżyć ciśnienie krwi, kontrolować stany zapalne lub spowolnić proces starzenia, a część zasług jest wywoływana dopiero w połączeniu z psychoaktywnym THC. Uważa się również, że może pomóc poprawić funkcjonowanie płuc i zapobiec uszkodzeniom mózgu, a także zmniejszyć spastyczność mięśni u niektórych pacjentów z autyzmem. Jeśli to prawda, to wyniki te są obiecujące pod kątem potencjalnego zastosowania w leczeniu bardziej zaawansowanych dolegliwości.

Na potrzeby niniejszego artykułu interesuje nas badanie schorzeń skóry i paznokci, w których CBD wykazuje właściwości przeciwzapalne. W szczególności interesujący dla badaczy jest wpływ CBD na egzemę, łuszczenie i zaczerwienienie oraz infekcje grzybicze paznokci. W kolejnych latach pojawią się kolejne dane – również w kontekście konopi z CBD i THC.