Witamina C, znana również jako kwas askorbinowy, jest rozpuszczalną w wodzie witaminą występującą w wielu produktach spożywczych i czasami sprzedawaną osobno jako suplement witaminowy. Stosowany jest głównie w leczeniu i profilaktyce szkorbutu, wodnistej, łuszczącej się skoliozy, która wynika z niedomykania skrzeli. Witamina C wspomaga gojenie się ran i jest niezbędna do tworzenia kolagenu w skórze. Jest niezbędny do wzrostu i utrzymania zdrowych komórek skóry. Niedobór witaminy C może prowadzić do związanego z wiekiem zwyrodnienia plamki żółtej, utraty wzroku i zwiększonego ryzyka zachorowania na raka.

Zalecane dzienne spożycie witaminy C to 5 miliardowych części grama. Ponieważ jednak poziom witaminy C różni się w zależności od osoby, lepiej jest przyjmować suplement witaminowy zawierający odpowiednią ilość tej witaminy. Niedobór witaminy C może skutkować łuszczeniem się, a nawet rozwojem wysypek lub innych objawów. Tak więc, jeśli uważasz, że możesz mieć niedobór, skonsultuj się z lekarzem, aby określić poziom witaminy C w twoim systemie. Jeśli nie chcesz kupować witaminy C hurtowo, możesz ją kupić w sklepie ze zdrową żywnością lub w sklepie z witaminami. Oto kilka rzeczy, które powinieneś wiedzieć o witaminie C:

Witaminę C można uzyskać, jedząc dużo owoców, warzyw, produktów pełnoziarnistych, roślin strączkowych i ryb. Powinnaś dostarczać w swojej diecie wystarczającą ilość witaminy C, aby zachować dobry stan zdrowia. Jednym ze sposobów na codzienne dostarczanie witaminy C jest przyjmowanie suplementów witaminy C. Naprawdę łatwo jest znaleźć suplementy witaminy C; powinieneś je znaleźć w lokalnym sklepie ze zdrową żywnością lub w sklepie z witaminami. Suplementy są dobrym sposobem na uzyskanie witaminy C, ponieważ nie dodajesz do swojej diety dodatkowego tłuszczu i kalorii.

Jeśli próbujesz zdecydować, ile witaminy C powinieneś przyjmować w ciągu dnia, najpierw skonsultuj się z lekarzem, aby upewnić się, że Twoja dieta jest zbilansowana i że otrzymujesz całą potrzebną witaminę C. Lekarz może zasugerować przyjmowanie suplementu witaminowego wraz z regularną witaminą C lub może zalecić codzienne przyjmowanie większej ilości witaminy C w diecie. Ta witamina znajduje się w wielu różnych produktach spożywczych, w tym w pomarańczach, pomidorach, czerwonej papryce, słodkich ziemniakach, kantalupach, marynatach i owocach kiwi. Dobrymi źródłami witaminy C są również wzbogacone płatki śniadaniowe i sok pomarańczowy.

Ilość witaminy C, którą powinieneś przyjmować dziennie, zależy od tego, ile witaminy C twoje ciało może wytworzyć samodzielnie. Chociaż witamina C może być naturalnie wytwarzana w organizmie, wymaga to dużego wysiłku i może zająć kilka godzin, zanim uzyskasz pożądaną ilość. Na podstawie badań tylko około 50 procent spożywanej witaminy C jest wchłaniane przez organizm. Sugeruje to, że faktycznie możesz przyjmować więcej witaminy C, niż myślisz. Lepiej upewnić się, ile witaminy C potrzebujesz, konsultując się z lekarzem, a następnie zażywając ją zgodnie z jego zaleceniami. Istnieje jednak wystarczająco dużo dowodów na to, że przyjmowanie suplementu witaminy C może być dla Ciebie dobre.

Powinno być już jasne, że najlepszym miejscem na witaminę C jest prawdopodobnie Twoja dieta. Istnieją jednak inne dobre źródła witaminy C. Jednym z najlepszych źródeł witaminy C są truskawki, pomarańcze i cytryny. Inne dobre źródła to olej z wątroby dorsza, pomarańcze, pomidory, brokuły, ziemniaki, kantalupa, szpinak, suszona fasola i ryż. Jak widać, witamina C występuje w wielu formach i niektóre źródła są łatwe do znalezienia, podczas gdy inne są trudniejsze do wyśledzenia.

Jedną rzeczą, którą powinieneś wiedzieć o witaminie K, jest to, że nie powinieneś przyjmować więcej niż zalecana ilość dziennie. Idealnie powinno się przyjmować około 50 mikrogramów witaminy K na kilogram masy ciała każdego dnia. Brzmi to dużo, ale pamiętaj, że jakość witaminy K może się znacznie różnić w zależności od źródła. Możesz znaleźć świetne produkty luzem w dyskontach, ale możesz wybrać droższe marki, aby zagwarantować jakość.

Jeśli chcesz zażyć suplement, ale nie wiesz, co kupić, najpierw skonsultuj się z lekarzem. Są ekspertami w dziedzinie witaminy K i mogą udzielić porady na podstawie własnych badań i osobistych doświadczeń. Istnieją jednak inne sposoby, aby stwierdzić, czy masz wystarczającą ilość witaminy e lub witaminy C. Tofu i wzbogacone mleko sojowe to dwie świetne opcje, chociaż trudno jest uzyskać odpowiedni poziom witaminy e w tym drugim. Również chleb powinien zawierać wystarczającą ilość witaminy C, ponieważ zawiera odpowiednią ilość substancji. Jeśli zastosujesz się do tych wskazówek, powinieneś być w stanie uzyskać całą witaminę c, której potrzebuje Twój organizm.